Tísňové volání

 

Čísla tísňového volání jsou bezplatná. V České republice fungují pro tísňová volání tato telefonní čísla:

 

150 - Hasiči

155 - Záchranná služba

158 - Policie ČR

156 - Městká / obecní policie

 

Kdy volat na tisňovou linku?

 

Tísňovou linku lze využívat pro ohlášení ohrožení životů, zdraví a majetku nebo v situacích kdy je nutný zásah složek IZS. Tísňovou linku můžete využít při jakékoliv tísňové situaci, např. v těchto případech:


Na tísňovou linku VOLEJTE, když

 

  • vznikne požár, vidíte plameny nebo velký kouř
  • je třeba vyprostit osoby (z havarovaného auta nebo z budov)
  • je třeba odklidit spadlý strom
  • jste svědkem vážné dopravní nehody, kde je třeba zásah složek IZS (zranění osob, únik provozních kapalin…)
  • naleznete zraněnou osobu
  • jste svědkem pokusu o sebevraždu
  • jste svědkem výtržností (rvačka, výtržnost, násilné jednání)
  • došlo ke krádeži
  • někdo poškozuje váš majetek
  • chcete policii oznámit poznatky k vyšetřování trestných činů


Tísňovou linku lze využít v jakémkoliv stavu nouze

 


Na tísňovou linku NEVOLEJTE, když
 

  • chcete oznámit smyšlenou neexistující událost
  • si chcete vyzkoušet jestli tísňová linka funguje
  • máte dotaz, který není vhodný pro tísňovou linku (zjistit přesný čas, telefonní čísla, čas odjezdů veřejné dopravy…)
  • když stojíte v koloně a chcete zjistit co se děje

     

Zneužití tísňového volání je trestným činem!

 

Jak volat na tísňovou linku?

 

Pokud budete potřebovat volat na tísňovou linku volat budou se vám hodit následující rady:

V případě, že je třeba asistence více složek (např. složité dopravní nehody) nebo si nejste jisti, kterou složku kontaktovat, volejte jednotné evropské číslo tísňového volání 112.

 

Čím se řídit při volání:

 

  • Zachovejte klid.
  • Najděte si bezpečné místo, odkud můžete telefonovat na linku tísňového volání.
  • Vyčkejte přihlášení operátora.
  • Jestliže se Vám ozve jiná složka, než jste volali, nezavěšujte. Je možné, že jste omylem zavolali jiné číslo – např. 155 místo 150. Buď budete přepojeni na správné dispečerské pracoviště, nebo Váš požadavek bude zaznamenán dispečerem a ihned předán příslušné složce.
  • Stručně a jasně popište situaci, ve které se nacházíte. Zejména uveďte:

    • Vaše jméno a příjmení,

    • číslo telefonu, ze kterého voláte,
    • co se stalo,
    • kdy se událost stala, nebo zda se právě děje,
    • kolik osob potřebuje pomoc,
    • Uveďte, kde je pomoc vyžadována – pokud možno úplnou adresu. Pokud je to potřeba, popište nejvhodnější cestu k tomuto místu. Pokud se událost stala na jiném místě, než ze kterého voláte, uveďte tuto skutečnost.
    • Upozorněte operátora na potenciální nebezpečí, která se na místě nacházejí (např. nebezpečí výbuchu, nebezpečné látky apod.) a na komplikace v dojezdové trase – neprůjezdná cesta aj.
    • Podle požadavku dispečera uveďte další potřebné údaje. Stručně a jasně odpovězte na všechny jeho otázky. Spolupracujte s operátorem.
  • Postupujte podle pokynů a rad operátora.
  • Nezavěšujte, dokud Vás k tomu operátor nevyzve.
  • Ponechejte si telefonní linku volnou pro možnou další komunikaci. Operátor Vás může kontaktovat za účelem zjištění dalších informací nebo poskytnutí dalších rad.
  • Pokud se situace na místě změní (zhorší nebo zlepší), zavolejte znovu na tísňovou linku a podejte o tom zprávu.

 

Často se stává, že více volajících ohlašuje stejnou událost. Proto se může stát, že Vás operátor požádá pouze o poskytnutí dodatečných informací nebo upřesnění informací o události a ukončí hovor. Operátor tímto způsobem zabraňuje zbytečnému opakování stejných informací a uvolňuje tísňovou linku pro další tísňové hovory.

 

Zdroj: HZS ČR, SHČMS